Waar lig jij wakker van?
Welterusten en slaap lekker. Dat gun je iedereen, maar lukt dit ook bij jou?
Of ben je 1 op de 3 mensen die ligt te woelen ’s nachts? niet kan inslapen of te vroeg wakker is?
De nachten zijn bedoeld om de indrukken van overdag te verwerken en te ordenen in je hoofd, zodat je de volgende ochtend fris weer opstaat om de uitdaging van de dag weer aan te gaan.
Met de huidige prikkels die wij op de dag ontvangen door gesprekken, activiteiten, zorgen die je maakt, indrukken die je op doet en digitale informatie die wij tot ons nemen, is het voor steeds meer mensen lastig lekker te slapen en tot rust te komen. Waar lig jij wakker van?

Activiteiten centrum
Vele slaapkamers waar ik kom zijn een waar activiteiten centrum geworden met tv’s, i-pads, telefoons erin. Of met fitness apparaat of strijkplank en wasmand naast je bed. Dit zijn allemaal zaken die een beroep op je doen; nog één Netflix serie kijken, nog even sporten, laat ik die was nog even gaan strijken.
Allemaal activiteiten die je juist elders kan doen. Slapen is namelijk de meest passieve stand van ons lichaam en brein. Alles wordt stil gelegd en je laadt zelf letterlijk op als je aan het slapen bent. Allerlei dagelijkse activiteiten dragen hier aan niet bij.

Slapen en beminnen
De ouder slaapkamer heeft 2 functies; slapen en beminnen.
Alle overige zaken dragen niet bij aan je nachtrust.
Kijk eens rond in jouw slaapkamer? Wat zie je en wat hoor je?
Zie je een rustgevende, slaapverwekkende, niet te grote ruimte? En hoor je helemaal niets?

Kijk je vanuit je bed naar de deur van de slaapkamer? Dit geeft een veiligheidsgevoel aan mensen. Slapen is namelijk de meest kwetsbare positie, je bent overgeleverd en uitgeschakeld. Het zicht op de deur geeft bij inslapen en ontwaken een veilig gevoel, dat je ziet wie er binnenkomt.
Kijk ook eens naar of het goed donker is op je slaapkamer met de gordijnen dicht en dat je de buitenwereld letterlijk niet door je gordijnen heen laat komen. Bij een te lichte slaapkamer, slaap je namelijk ook lichter.

New York en Freek Vonk
Welke afbeeldingen hangen op je slaapkamer? Bijvoorbeeld een poster van New York, The city that never sleeps, achter je bed geeft onrust. Of bij een kinderkamer; een wild behang met tijgers en leeuwen, geeft het gevoel dat je als een Freek Vonk permanent op je hoede moet zijn voor de wilde dieren.
Rustig effen behang in aardetinten, grijze, wit of blauwe kleuren draagt bij aan het slaapgenot.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Een spiegel(wand) in een slaapkamer geeft verdubbeling van de spullen en mensen in de slaapkamer. Terwijl de slaapkamer toch echt alleen voor jou en je partner bedoeld is. Daarnaast geeft een spiegel een negatief zelfbeeld terug. Je kijkt vaak heel kritisch naar je zelf in de spiegel. De spiegel mag aan de binnenkant van de kledingkast gehangen worden, zodat als je in de spiegel naar jezelf hebt gekeken, deze weer opgeborgen wordt in de kast. Poppetje gezien, kastje weer dicht.

Sta eens stil bij waar jij van wakker ligt en maak van je slaapkamer, een nachtelijk zen oplaadpunt om ‘s morgens de dag uitgerust weer tegemoet te treden. Hoe ziet jouw slaapkamer er uit en slaap jij lekker?

De inzichten die ik kreeg over de slaapproblemen van mijn dochter vond ik heel verhelderend. Door te leren wat haar elementen zijn, werd het duidelijk dat ze op de verkeerde plek in huis sliep. We hebben haar nu diverse malen in een andere kamer laten slapen, die in lijn is met haar elementen, en dan slaapt ze de hele nacht door! Echt heel waardevol advies van Debby.
Maartje, Rotterdam

Eén van de tips tijdens de workshop van Debby was om mijn puber dochters niet op zolder te laten slapen, maar om zelf op zolder te gaan slapen op de betreffende plek in de ruimte die Debby geadviseerd heeft. Dit hebben we gedaan en ik slaap nu veel beter. En wie wil er nou niet lekker slapen? Andrea, Utrecht

Debby heeft op ons verzoek onder andere gekeken naar de vraag hoe met name mijn dochter rustiger zou kunnen (in)slapen op haar kamer. Haar bed stond onder andere direct echter de deur bij binnenkomst in haar kamer. Dit hebben we op advies van Debby veranderd en hebben haar bed verschoven naar de andere kant van de kamer. Ook de grote stoel hebben we verplaatst naar het gedeelte dat Debby adviseerde. Vanaf dat moment gaf mijn dochter zelf al direct aan fijner te liggen en zelfs prettiger te slapen. Inslapen gaat sneller en ze slaapt ook vaster. Wat fijn! Sabine, Rotterdam